NYAB Infrastruktur tecknar fyraårigt nationellt ramavtal med Trafikverket för väg och järnväg

Ramavtalet omfattar spår- och anläggningsarbeten. Avtalstiden sträcker sig inklusive option över fyra år. Totalt kontraktsvärde uppskattas till ca 500 miljoner SEK. Sammantaget handlar det om arton olika sträckor efter väg och järnväg. Geografiskt är de arton sträckorna belägna i Mälardalen, Västerbotten och Norrbotten. Högtrafikerade bandelarna Mälarbanan, Arlandabanan, Stockholm Nord, Stockholm Mitt och Stockholm Syd ingår i kontraktet.

Ett mycket betydande och glädjande kontrakt, alldeles i samband med NYAB Infrastrukturs 1-års dag. Bläcket på kontraktet har knappt hunnit torka, men förberedelserna är redan i full gång. De väg- och bandelar som är i Norra Sverige har vi redan en klar organisation för att bemanna projekt på ett bra vis. För att säkerställa kvalitet i utförandet på delar som är i Stockholmsområdet håller vi på att undersöka intresset bland våra medarbetare att arbeta i Stockholm, parallellt med det har vi haft inledande förhandlingar med underentreprenörer och leverantörer baserade i Stockholmsområdet. Det skall heller inte uteslutas att vi förvärvar något lämpligt bolag i samband med detta. Hanterar vi detta på ett optimalt sätt har vi goda möjligheter att på allvar och storskaligt etablera oss i Mälardalen under den fyraåriga kontraktsperioden, säger Magnus Granljung, vd på NYAB Infrastruktur.

Koncernen har allt sedan starten 2013 haft en otrolig utveckling. Och för NYAB´s del är detta kontrakt en bra bas för vår planerade fortsatta utveckling. Det markerar vår nyligen påbörjade satsning på ett nytt segment, järnvägsspecifika projekt, och det är också i någon form det första ordentliga klivet in på Stockholmsmarknaden, säger Johan Larsson, vd på NYAB Sverige AB.

Johanna Öhman