NYAB europaanpassar signalsystem efter järnväg åt Trafikverket

European Rail Traffic Management System (ERMTS) är ett EU-gemensamt signalsystem.

Trafikverket ansvarar för införandet i Sverige och beräknar den totala kostnaden till ca 30 miljarder kr.

Det handlar om att ersätta en äldre och sliten signalanläggning och att på sikt underlätta för en hållbar och gränsöverskridande tågtrafik i Europa.

NYAB har tilldelats kontrakt på sträckorna Harrträsk-Kiruna C1, Gällivare-Koskullskulle, Koijuvaara-Aitik samt Råtsi-Svappavaara. Projektet benämns Opto 2.0 Harrträsk-Kiruna.

Projektet utförs som en utförandeentreprenad och innefattar förläggning av multidukt, placering av teknikskåp samt blåsning av mikrokabel inom spårområde och passage över ett tjugotal broar ingår i entreprenaden. Startmöte kommer hållas inom närmaste dagarna och produktion påbörjas inom de närmaste veckorna. Kontraktsvärdet för NYAB uppgår till ca 70 miljoner SEK.

-Ett utmanande och tidsmässigt forcerat projekt, med ett högt fokus på säkerhet. Vi är glada över att Trafikverket ger oss detta förtroende. NYAB har utvecklats bra inom såväl fiber/opto och Järnväg på senare år och att kombinera dessa segment i ett och samma projekt känns som ett naturligt steg för oss som bolag. Vår projektorganisation är på tå, och har så varit sedan vi påbörjade kalkylarbetet under senvintern, säger Mikael Ritola, Affärsområdeschef NYAB.

-Tekniken i en stor del av nuvarande signalsystem har överskridit sin teoretiska tekniska livslängd.

Trafikverket gör denna övergång i ett mycket nära samarbete med tågtrafiks branschen, och det är inte mer än ett decennium bort innan hela Sveriges järnvägsnät övergått till ERMTS.

Att få vara med och möjliggöra framtida övergång till ERMTS och därmed förbättra möjligheterna för en klimatneutral trafik på Europas järnvägsnät är mycket glädjande, säger Johan Larsson, VD NYAB.

Filip Haraldsson